Soovid olla iseenda boss? Miks ka mitte!
Kas oled unistanud, kuidas sa ei pea enam töötama kellegi alluvuses ning kuidas töötad iseenda jaoks? Ehk on sul ka hea mõte või oskused, mida rakendada?
Kui oled tüdinud palgatööst ja sul on hea mõte, siis võib olla ettevõtlus just sinu jaoks. See on vaieldamatult kõige tulusam viis, kuidas rikkust oma õuele tuua, ent samal ajal saad sa ka avardada oma võimalusi ning jagada oma oskuseid senisest kaugemale.
Kõrge teenustasu sööb sinu tootlust?
Vali õige investeerimisplatvorm ja säästa aastas üle 500€.
4 küsimust enne ettevõtte asutamist
Paljud ettevõtted on loodud täielikult impulsi ajendil, kuid lisaks soovile ise enda heaks töötada, on veel asjaolusid, millele mõelda.
Toome siin välja sellised punktid, millele peaksid ilmtingimata mõtlema.
Mida sa reaalselt teha tahad?
Kuskandis sa tegutseda tahad?
Mis valida ettevõtte nimeks?
Kuidas sa kliente leidma hakkad?
Äriplaani loomine – on sellel mõtet?
Äriplaan on üks kurjakuulutav termin, mida iga alustav ettevõte kardab. Enamjaolt soovitatakse teha kohe alguses äriplaan, kus struktuurselt kirja panna oma mõte ning teha kalkulatsioonid, et arvutada, kas mõte on ka rahaliselt kasulik või mitte.
Äriplaani kirjutamine võib küll olla kasulik ning võib aidata sul hoida teatud kindlat joont, kuid modernses ettevõtluses on äriplaan hakkanud kaotama oma tähtsust.
Äriplaani vajatakse eelkõige lihtsalt selleks, et taotleda toetust või midagi muud taolist – sisuliselt on äriplaan nagu “tõestus” selle kohta, et su ettevõte hakkab raha teenima.
Reaalsuses on väga suur tõenäosus, et su ettevõte muudab oma kurssi totaalselt ning kunagi kirjutatud ilus mitmekümne leheküljeline kirjatükk on täiesti kasutu.
Näiteks leanway on toonud välja oma paari aasta taguses blogipostituses, kuidas äriplaani kirjutamine teeb rohkem kahju kui kasu – kulutad mõttetult aega, kui võiksid samal ajal juba oma idee tööle panna.
Kuidas muidu sa jalad märjaks saad, kui sa vette ei hüppa?!
Ettevõtte registreerimine ja ettevõtjaportaal
OÜ loomine ei ole tegelikult sugugi keeruline. Võiks lausa öelda, et registreerimine on kõige lihtsam samm ning seda kõike tänu ühele saidile – selleks on E-äriregister ehk ettevõtjaportaal.
Äriregistris on ka kerge ülevaade sellest, kuidas täpselt kõik toimub ning seda saad näha siit, kuid anname samuti väikese ülevaate kogu protseduurist.
Esiteks, E-äriregistri kaudu ettevõtte registreerimine läheb maksma 190€. Selleks, et ettevõtjaportaalis ettevõte asutada, peavad kõik (tulevased) juhatuse liikmed ja ettevõtte asutajaliikmed saama avalduse digitaalselt allkirjastada.
Teiseks, ettevõtet tohib asutada ka osakapitali sissemakseta. Muidu on nõutud osakapital aga 2500 eurot (OÜ loomisel).
10 sammu ettevõtte registreerimiseks äriregistris
- Logi ID-kaardiga ettevõtjaportaali. Vali menüüst ‘Uue ettevõtja registreerimine’ ning vali oma ettevõtte tüüp (nt osaühing).
- Vali ettevõttele nimi ja sisesta aadress.
- Järgmisena pead valima kapitali. Märgi kapitali summa ning vali, kas tahad summa kohe maksta või hiljem.
- Sisesta info juhatuse liikmete ja teiste seotud inimeste kohta.
- Vali majandusaasta periood (tavaliselt kalendriaasta).
- Sisesta põhikiri. Lisada võid küll päris oma põhikirja, kuid võid kasutada lihtsalt olemasolevat põhja ning muuta vajalikud väljad. Nii on põhikirja lisamine ülimalt lihtne.
- Sisesta sideandmed ning vali ka tegevusala.
- Seejärel saad andmed üle vaadata ja allkirjastada.
- Kui soovid osakapitali kohe tasuda, antakse sulle valik: kas teed ettevõttele e-stardikonto ja kannad raha sinna või kannad selle kohtu deposiitkontole.
- Kui kõik on tehtud, polegi muud üle jäänud, kui taotlus saata! Kui kõik on korrektne, saab ettevõte registreeritud suure tõenäosusega paari päeva jooksul.
Äriregister teeb selle asja väga lihtsaks ning kõik on otseses mõttes samm-sammuline.
Kui oled eelnevalt korralikult plaanid läbi mõelnud, on taotluse esitamine imelihtne ja ei tohiks võtta aega rohkem kui tunnike (või isegi mitte nii kaua).
Mida tuleb veel teha pärast ettevõtte registreerimist?
Paberimajandus ja toimetused ei lõppe veel päris sellega, kui oled äriregistris kande teinud.
Näiteks tuleb teha pangakonto ettevõttele – seda ei saa teha siis, kui ei ole veel registrikoodi. Seega nii pea, kui ettevõte registreeritud, saad luua pangakonto, kus hakkab kogu “maagia” toimuma.
Kui sa hakkad tegutsema alal, mis vajab eriluba tegutsemiseks, siis pead sa muidugi hankima ka kõik vajalikud load. Enamikel väikeettevõtjatel ei ole aga vaja selle punkti pärast üldse muretseda.
Ei tohi ka unustada, et juhul, kui kavatsed palgata töötajaid, tuleb kõik töötajad kenasti Maksu- ja Tolliametis registreerida. EMTA leht saab peatselt sinu uueks parimaks sõbraks igal kuul, kui pead esitama deklaratsioone.
Suurenda oma investeerimistulu 5 minutiga
Investeerimisplatvormid on enamasti soodsamad kui pangad
Kuidas rahastada oma ettevõtet?
Kui kogu paberimajandus on korda aetud – sinu ettevõte on registreeritud, pangakonto avatud ning kõik on valmis tegutsemiseks – tuleb mõelda aga olulisemale küsimusele: kust leida raha ettevõtte tegevuse rahastamiseks?
Sellel teemal on kirjutatud asjalik ülevaade Pilvebüroo blogis ning suuresti sõltub rahastamine sinu konkreetsest olukorrast.
Siin on mõned võimalikud variandid, mis võivad kõne alla tulla.
Rahastad ettevõtte tegevust ise oma rahakotist
Kui su ettevõte ei vaja esialgu väga pööraseid väljaminekuid, näiteks on vaja vaid soetada kontoripind ja kontoritarbed ning töö saabki alata, siis on suur tõenäosus, et saad vajalikud kulutused ise teha.
Mis veelgi enam, igapäevaste tarbeesemete hankimiseks ei pruugigi sa vajada suurt väljaminekut. Kui soovid rentida kontoripinna, siis on paljud pinnad juba möbleeritud, seega ei ole sul vaja kulutada isegi sellistele asjadele.
Ürita mõelda minimalistlikult – alguses ei olegi ju palju asju vaja, vähemalt mitte enne, kui sa pole leidnud esimesi kliente.
Kui häda käes, võib aidata kinnisvaralaen
Üks võimalikke variante on laen kinnisvara tagatisel. Nimelt kui ettevõttel on vaja alustamiseks kopsakamaid väljaminekuid, näiteks osta seadmeid, siis ilmselt tagataskust raha võtta ei ole.
Seepärast minnakse pisut ohtlikumat teed mööda ning pannakse tagatisele endale kuuluv kinnisvara.
Kinnisvaralaenude summad võivad ulatuda üsna suurte summadeni ning kahtlemata on see summa piisav, et finantseerida ettevõtte alustamise. Seejuures peaksid aga mõtlema väga väga hoolikalt.
Kas sa suudad laenu tagasi maksta ning kas ettevõte tasub end ära nii, et saad tehtud investeeringu ühel päeval tagasi?
Tegemist on pigem tagavaravariandiga, kuid kui oled veendunud, et see on sobiv lahendus, saad võrrelda Financer.ee kaudu ka hüpoteeklaenude intresse – nii leiad kõige soodsama!
Ärilaen aitab isegi värskeid ettevõtjaid
Peaaegu kõige kindlam laenuvariant verivärske ettevõtja jaoks on ärilaen. Meie ärilaenu võrdluse hulgastki võid leida mitmeid häid pakkumisi, mis aitavad finantseerida pea igasuguse äritegevuse.
Kui vajad väiksemat summat, siis ei pruugi olla vajalik ka tagatis, kuid enamjaolt on vaja, et üks juhatuse liikmetest oleks käendajaks. Muude asjaolude osas on laenud võrdlemisi paindlikud.
Credit Invest ärilaen
Ärilaenude seas on vaieldamatult üks kõige populaarsemaid variante Credit Investi Ärilaen.ee. Tegemist on 100% äritegevuse jaoks mõeldud laenuga, kuid erinevalt konkurentidest, antakse laenu ka FIE’le ja MTÜ’le ning mõnel korral ei pruugi olla maksehäiredki probleemiks. Veelgi enam, laenu puhul saab valida ise sobiva maksegraafiku. Näiteks on võimalik tasuda nii, et maksad esialgu vaid intresse, seega ei maksa sa sugugi palju esimeste kuude jooksul – saad rahulikult keskenduda äritegevusele ja käibe suurendamisele.Toetused stardikapitali saamiseks
Alati ei pea aga võtma laenu selleks, et leida vajaminev raha. Olemas on ka erinevad toetused, neist kõige kuulsam on EAS’i Starditoetus, mis ulatub 15 000 euroni ning seda antaksegi just alustanud ettevõtjatele.
Kui võrrelda aga laenudega, siis on toetused tunduvalt piiravamad. Laenude puhul on sul enamasti vabad käed, kuid toetuste puhul pead sa vastama väga spetsiifilistele nõudmistele nii enne toetuse saamist kui ka pärast toetuse saamist.
Rääkimata sellest, et pead ka andma aru täpselt selle kohta, mida ette võtsid toetusega.
Toetuste puhul on õhus veel teinegi probleem: kõik valdkonnad ei pruugi seda saada. Kuna tingimused võivad olla väga erinevad, oleks kõige targem minna EAS’i konsultatsioonile.
Seal tehakse väga lihtsalt selgeks, kuidas ja kas toetust saaks ning nii ei pea sa ilmaasjata pead vaevama.
Raamatupidamine korda!
Ettevõtte esimesed aastad on üsna tormilised.
Peas on sada erinevat mure – kuidas leida kliente, kuidas saada endale rohkem diile, kuidas oma nime kehtestada ning kõige selle kõrvalt veel, kuidas paberimajandus korras hoida ning veenduda, et su ettevõtmine vastab kõikidele seaduse nõuetele.
Nii võid aga lausa unustada, et vaja on ka toimetada raamapidamisega!
Raamatupidamine on aga iga ettevõtte A ja O ning see peaks olema esimesest päevast saati täiesti selgelt korras. Võta seda nagu puhast lehte.
Kui alustad kohe kenasti organiseeritud paberimajandusega, ei ole hiljem mingeid segadusi.
-
Võid näiteks läbida põgusa raamatupidamiskoolituse, et saada aru kõigest, mida pead tegema. Seejärel võid näiteks ajada asju mõne tasuta arvekeskuse kaudu ning pidada ise käsitsi aruandlust. Või veel parem – hangi raamatupidamisprogramm, mis teeb sinu jaoks asjad puust ette ja punaseks.
-
Palka raamatupidaja või raamatupidamisteenus. Esimene variant on küll pisut kulukam, kuid ehk on su tutvusringkonnas mõni raamatupidaja – nii saad ehk väikest “sõbrasoodust”. Kõige julgem on alati leida professionaalne tugi, kellelt saad küsida nõu.
Ära kompenseeri mitte mingil juhul raamatupidamise kulude pealt! Parem kohe alguses asju korrektselt teha, kui pärast kahetseda ning tegeleda oma “pudru ja kapsastega”.
Raamatupidamise lihtsamaks haldamiseks on kaks võimalust:
Esimese majandusaasta aruande esitamine
Teatavasti peab iga ettevõte esitama ka majandusaasta aruande.
Kuna suuremal osal juhtudest ei alusta ettevõte tegevust täpselt samal päeval, mil hakkas majandusaasta, on lubatud esimese majandusaasta pikkuseks 18 kuud. Nii saad kenasti majandusaasta õigesse “rütmi”.
Põhiline erinevus, mis aruande esitamisel on, on see, et aruandes ei ole võrdlusnumbreid. Edaspidi näed aruande täitmisel juba kõrval ka eelmise aasta numbreid, mis on aluseks uue aruande esitamisel.
Aruandes tuleb täita peamiselt bilanss, kasumiaruanne, rahavoogude aruanne, omakapitali muutuste aruanne ja lisad. Õnneks on aga ka see võrdlemisi lihtsaks muudetud – kõike selleks, et sa ei peaks oma esimestel tegevusaastatel ülemäära palju muretsema.
Kui aga kahtled, on taas targem võtta appi mõni professionaal, kes asja kenasti korda ajab!
Ettevõtlus avab su elus täiesti uue seikluse ning uued väljakutsed. Kohtle oma ettevõtet nagu last – kasvata ettevõtet ja hoolitse selle eest ning see hakkab peatselt vilja kandma!