Kasutatud sõiduki ostmise A&O
Kasutatud auto ostmine võib olla keeruline. Liigagi tihti tuleb ette olukordi, kus satutatakse petturi otsa ning ostetakse auto, mis pole kaugeltki nii hea nagu kuulutuses tundus.
Alljärgnevalt selgitame lähemalt, kuidas sõiduki taustakontrolli teha põhjalikult ning anname mõningaid nippe, et saaksid kasutatud auto ostetud muretult.
Enne, kui asume aga taustakontrolli juurde, rõhutame olulisi nippe, mida tuleks kahtlemata autoostul järgida:
6 kasutatud auto ostmise reeglit
- Maksa pangaülekandega, mitte kunagi sularahas. Sularahaga tehtud tehingut on palju raskem hiljem tõestada. Kui keegi nõuab sularahamakset, on see oluline ohumärk.
- Tee alati ostu-müügileping. Ostu-müügilepingus tuleks fikseerida kõik oluline, sealhulgas lisavarustus ja auto seisukord. Ära nõustu mitte kunagi tehinguga, kus lepingut ei soovita teha või öeldakse, et tehakse see hiljem.
- Vaata, kaua auto on müügis olnud. Kui autot on väga pikka aega müüdud, võib see tähendada, et sellega pole päris kõik korras. (See ei ole küll rusikareegel).
- Küsi autoga seonduvaid arveid ja dokumente. Ära usalda hooldusraamatut, tohutult paljud müüjad võltsivad neid. Usalda ametlikke arveid ja margiesinduses olevat infot eelnevate hoolduste kohta. Vaata dokumendid korralikult läbi, vajadusel võta ühendust margiesindusega info kontrollimiseks.
- Kui kahtled, ära osta – nii lihtne see ongi. Kui sul on kas või 1% tunne, et midagi on valesti, otsi edasi. See ei ole viimane sellelaadne auto maailmas.
- Kui sa ei tunne autosid väga hästi, võta kaasa sõber, kes on rohkem “sina peal” autodega ja saab autot kontrollida korralikult. Kui müüja tunneb, et ostja tunneb autosid hästi, ehmutakse tihti ära ja igasugused “petuskeemid” kaovad peast ära.
Pea meeles, et sa ei tohiks häbeneda soovi autot korralikult kontrollida. Kui auto müüjal on midagi selle vastu, et sa soovid näha hooldusraamatut, küsid palju küsimusi, tahad teha pikema proovisõidu või tahad viia auto tehnoülevaatuse kontrolli, näitab see, et müüja ei ole päris aus.
Kui sind üritatakse kiirustada ostu tegemisel, ei ole asi õige.
Kontrolli pigem põhjalikumalt ja ole kindel, et ostad hea auto. Nii ei pea sa paari kuu pärast tasuma üüratuid remondiarveid ega hankima juba uut autot!
-
Kontrolli tausta Maanteeameti e-teeninduses.
-
Kontrolli liikluskahjusid Eesti Liikluskindlustus Fondi veebilehel.
-
Kasuta AutoDNA portaali (kui auto on välismaalt toodud).
-
Uuri auto tausta margiesindusest.
-
Uuri müüja tausta väikese guugeldamise kaudu.
5 taustakontrolli sammu, mida alati järgida:
Kasuta neid 5 punkti kui oma “spikrit” kasutatud auto ostmisel: tee kiire taustakontroll ametlikest allikatest, uuri auto tausta margiesinduses ja guugelda pisut, et uurida müüja tausta.
Sa võid üllatuda selle osas, kui palju probleeme saad vaid nende mõne sammuga juba vältida!
Olulised küsimused-vastused sõiduki taustakontrolli kohta
Kust kontrollida sõiduki liikluskahjusid?
Kuidas sõiduki omanikku kontrollida?
Kuidas auto läbisõitu kontrollida?
Kuidas võõrandamisest teatada?
Kas osta eraisikult või automüügifirmalt?
Kas auto turuhind on aus?
Olgem ausad, igaühel on igasugune õigus sätestada auto hinnaks mida nad vähegi soovivad. See aga ei tähenda, et sa peaksid selle hinnaga pimesi nõustuma.
Mõned müüjad üritavad auto väärtust kunstlikult tõsta ja rohkem raha teenida müügi pealt, sätestades hinnaks midagi keskmisest turuhinnast tohutult kõrgemat.
Kui sulle huvi pakkuv sõiduk on sellest vahemikust väga kaugel, on mõistlik mõelda alternatiividele või vähemalt võtta pakkumist kahtlusega ja uurida asja lähemalt.
Sõiduki taustakontroll Maanteeametis
Kui sa oled eales ostnud mõne sõiduki, siis on peaaegu kindel, et oled teinud sõiduki taustakontrolli Maanteeametis. Tegemist on ühe kõige kiirema võimalusega, kuidas näha auto kohta erinevaid detaile, alates üldinfost kuni kasutamise ajalooni.
Maanteeameti sõiduki taustakontroll on põhjalikum, kui sisestad nii numbrimärgi kui ka VIN-koodi. Kui sisestad üksnes numbrimärgi, näed sõiduki põhiandmeid, VIN-koodiga näed ka kasutusajalugu.
Seda kõike saad teha sellel lehel Maanteeametis.
Liiklusõnnetuste ajalugu
See, kui palju on auto õnnetustes osalenud, on väga suur näitaja. Näiteks: auto müüja võib väita, et sõiduk ei ole kunagi plekimõlkimises osalenud, ent tegelikkus võib olla hoopis teistsugune.
Õnneks on võimalik näha sõiduki liikluskahjude minevikku Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel siin. Sisesta lihtsalt sõiduki numbrimärk või VIN-kood ning sulle kuvatakse, kas ja millistes õnnetustes on auto osalenud.
Kirjas on ka kuupäev, vastutuse ulatus, sõidukikahju hüvitise suurus ja õnnetusjuhtumis osalenud sõidukite margid.
Kui mõni punkt tekitab sulle küsimust, on jällegi mõistlik pärida aru auto müüjalt.
Sõiduki tehniline ülevaatamine
Niisiis, kontrollisid, et hind on mõistlik, liikluskahjude ajalugu on okei ja Maanteeametis on sõiduki taust puhas.
Kas see tähendab, et rohkem ei pea sa autot kontrollima ja võid ilma kahtlusteta raha välja käia?
Ei, kindlasti mitte. Seni oled teinud vaid esmase kontrolli, mis eemaldaks mõned suuremad kahtlused, kuid tegelik sõiduki taustakontroll saab alguse alles siis, kui vaatad masinat tehnilise külje pealt.
Kontrolli autot margiesinduses või vii tehnoülevaatuse punkti
Kõige “lollikindlam” variant on viia auto kas margiesindusse või tehnilise ülevaatuse punkti. Esimene variant on eriti kuulikindel, kuna margiesindus teab margile iseloomulikke vigu ja oskab seega teha eriti spetsiifilise kontrolli. Margiesindusse ei pruugi aga alati pääseda, seega on soodsam variant minna tehnoülevaatuse punkti. Isegi, kui auto läbis 9 kuud tagasi ülevaatuse, on oma silm kuningas, seega mine parem koos auto müüjaga tehnoülevaatuse punkti ja lase ekspertidel auto üle vaadata. Kui müüja ei ole kontrolliga nõus, jäta tehing pooleli. Korras autot ei karda keegi ülevaatusesse viia!Uuri auto välimust
Auto välimus reedab nii mõndagi. Paljud libedamad müügimehed üritavad auto eriti läikima ajada müügi jaoks, teades, et välimus võib reeta suuremaid vigu. Jälgi näiteks järgnevat:- Kas värv koorub kuskilt, on ebaühtlane või laiguline?
- Kas raam on sirge?
- Millises seisundis on torud? Kas miski roostetab?
- Millises seisundis on salong üleüldiselt?
- Kas kõik luugid ja nupud töötavad?
- Kas kõik pedaalid on sujuvad ja ei loksu?
- Ega ükski ohunäidik ei põle, nt mootori tuli?
- Kontrolli masina VIN-koodi ja vaata, et see klapiks sulle öeldud VIN-koodiga.
Tee proovisõit
Kui visuaalselt ja “katsudes” tundus kõik hästi, siis mootori hääled ja masina sujumine teel võivad viidata uutele asjaoludele, mida sa muidu ei oleks märganud. Kuulata, kas auto teeb vilisevat, susisevat või muud ebaloomulikku häält ning katseta erinevaid manöövreid proovisõidu ajal. Testi ka pidureid väga põhjalikult – tavaliselt on pidurid kasutatud autode kõige nõrgemad lülid. Undamine, ujumine, kiskumine ja kõik muud ebanormaalsed nähtused peaksid su ostusoovi eemale peletama.Kontrolli auto läbisõitu
Kui sul on tunne, et öeldud läbisõit ja tegelik kulumine on erinevad, saad seda jällegi kontrollida Maanteeameti taustakontrollis – taustakontrollis on kirjas läbisõidumõõdiku näit. Naljakad hüpped taustakontrolli graafikul viitavad võimalikele probleemidele. Läbisõidu kontrollimiseks võid kasutada ka portaali autoDNA. AutoDNA-s on kirjas kõik andmed, mida vähegi auto kohta annab korjata, sealhulgas ka info läbisõidu kohta.Müüja tausta kontrollimine
Sama oluline kui auto tehniline taust on müüja enda taust. Esiteks tuleb mõelda ühele tähtsale asjale: kas ostad eraisikult või ettevõttelt?
Üldiselt soovitatakse osta automüügifirmalt, kuna nii on probleemide korral sul rohkem võimalusi oma õiguste kaitmiseks.
Laias laastus on ostupõhimõte järgmine:
-
Ettevõttelt ostes on hind kallim, aga sind kaitsevad tarbijakaitsereeglid. Probleemide korral saad teha kaebuse Tarbijakaitsele.
-
Eraisikult ostes on hind odavam, aga probleemide korral aitab sind ainult kohus.
Mõlemal juhul saad teha üht-teist müüja tausta kontrollimiseks.
Ettevõtte puhul on see eriti lihtne: trüki lihtsalt Google’isse ettevõtte nimi ja leiad mitmeid erinevaid registreid, kus on ettevõtte üldised andmed. Nende hulgas kõige levinumad on näiteks Taust.ee, Inforegister.ee ja Creditinfo.ee.
Niisama guugeldades võid leida ka uudiseid või muud infot, mis võib ettevõtte olemust paljastada.
Eraisiku puhul asi nii lihtne ei ole, kuid võid alati uurida näiteks Auto24 foorumist või kas või Facebooki automüügigruppidest, ega keegi pole antud isikuga tehinguid teinud.
Kasutatud auto ostmine laenuga
Sõiduki taustakontroll on eriti oluline siis, kui tahad osta kasutatud auto ja veelgi olulisem, kui tahad selle osta autolaenuga.
Kui kavatsed taotleda autolaenu, on sõiduki taustakontroll seega veelgi olulisem.
Lisaks taustakontrollile peaksid aga ka autolaenu taotlemisel tegema pisut kodutööd ning võrdlema autolaene soodsaima laenu leidmiseks.
Allikad ja kasulikud viited
- autoDNA portaalkuupäev: november 13, 2023
- Sõiduki liikluskahjude kontrollkuupäev: november 13, 2023
- Sõiduki taustakontroll Maanteeameti lehelkuupäev: november 13, 2023