WIKI

Sõiduki taustakontroll: kuidas teha seda õigesti?

Võtmepunktid

Kasutatud autot ei tohiks kunagi osta ilma taustakontrolli tegemata. Sõiduki taustakontrolli tegemisel:

  • tuleks uurida tausta Maanteeameti lehel;
  • kontrollida liiklusõnnetuste ajalugu;
  • teha tehnoülevaatus/kontroll margiesinduses;
  • kontrollida põgusalt ka müüja tausta.
Uuendatud: september 7, 2024

Kasutatud sõiduki ostmise A&O

Kasutatud auto ostmine võib olla keeruline. Liigagi tihti tuleb ette olukordi, kus satutatakse petturi otsa ning ostetakse auto, mis pole kaugeltki nii hea nagu kuulutuses tundus.

Alljärgnevalt selgitame lähemalt, kuidas sõiduki taustakontrolli teha põhjalikult ning anname mõningaid nippe, et saaksid kasutatud auto ostetud muretult.

Enne, kui asume aga taustakontrolli juurde, rõhutame olulisi nippe, mida tuleks kahtlemata autoostul järgida:

6 kasutatud auto ostmise reeglit


  • Maksa pangaülekandega, mitte kunagi sularahas. Sularahaga tehtud tehingut on palju raskem hiljem tõestada. Kui keegi nõuab sularahamakset, on see oluline ohumärk.
  • Tee alati ostu-müügileping. Ostu-müügilepingus tuleks fikseerida kõik oluline, sealhulgas lisavarustus ja auto seisukord. Ära nõustu mitte kunagi tehinguga, kus lepingut ei soovita teha või öeldakse, et tehakse see hiljem.
  • Vaata, kaua auto on müügis olnud. Kui autot on väga pikka aega müüdud, võib see tähendada, et sellega pole päris kõik korras. (See ei ole küll rusikareegel).
  • Küsi autoga seonduvaid arveid ja dokumente. Ära usalda hooldusraamatut, tohutult paljud müüjad võltsivad neid. Usalda ametlikke arveid ja margiesinduses olevat infot eelnevate hoolduste kohta. Vaata dokumendid korralikult läbi, vajadusel võta ühendust margiesindusega info kontrollimiseks.
  • Kui kahtled, ära osta – nii lihtne see ongi. Kui sul on kas või 1% tunne, et midagi on valesti, otsi edasi. See ei ole viimane sellelaadne auto maailmas.
  • Kui sa ei tunne autosid väga hästi, võta kaasa sõber, kes on rohkem “sina peal” autodega ja saab autot kontrollida korralikult. Kui müüja tunneb, et ostja tunneb autosid hästi, ehmutakse tihti ära ja igasugused “petuskeemid” kaovad peast ära.

Pea meeles, et sa ei tohiks häbeneda soovi autot korralikult kontrollida. Kui auto müüjal on midagi selle vastu, et sa soovid näha hooldusraamatut, küsid palju küsimusi, tahad teha pikema proovisõidu või tahad viia auto tehnoülevaatuse kontrolli, näitab see, et müüja ei ole päris aus.

Kui sind üritatakse kiirustada ostu tegemisel, ei ole asi õige.

Kontrolli pigem põhjalikumalt ja ole kindel, et ostad hea auto. Nii ei pea sa paari kuu pärast tasuma üüratuid remondiarveid ega hankima juba uut autot!

Kasuta neid 5 punkti kui oma “spikrit” kasutatud auto ostmisel: tee kiire taustakontroll ametlikest allikatest, uuri auto tausta margiesinduses ja guugelda pisut, et uurida müüja tausta.

Sa võid üllatuda selle osas, kui palju probleeme saad vaid nende mõne sammuga juba vältida!

Olulised küsimused-vastused sõiduki taustakontrolli kohta

Kust kontrollida sõiduki liikluskahjusid?

Liikluskahjusid saab kontrollida Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel, trükkides sisse auto numbrimärgi või VIN-koodi. Seda saad teha siin.

Kuidas sõiduki omanikku kontrollida?

Kui autot müüb ettevõte, tasub lihtsalt kasutada Inforegistrit või Creditinfo.ee lehte, trükkides sinna ettevõtte nime või registrikoodi. Siis näed ettevõtte üldandmeid, sealhulgas käibeandmeid ja muud taolist. Kui ettevõte ei tundu olevat võlgnevustes või probleemne, ei tohiks kahtluseid olla. Eraisiku tausta niisama lihtsalt kontrollida ei saa, kuid näiteks võid teha kiire guugeldamise müüjale ja vaadata, ega kuskil foorumites selle inimesega mingeid kahtlaseid kommentaare pole.

Kuidas auto läbisõitu kontrollida?

Läbisõidu kontrollimiseks on kõige lollikindlam vaadata Maanteeameti e-teenindusest sõiduki tausta – seal on näha läbisõit, mis on ülevaatusel registreeritud. Kui taustas on naljakad hüpped või muud anomaaliad, võib see tähendada probleemi. Samuti võib igaks-juhuks alati küsida nõu ka margiesindusest.

Kuidas võõrandamisest teatada?

Võõrandamisest teatamiseks tuleb saata Maanteeametile taotlus üheskoos dokumendiga, mis tehingut tõestab (st ostu-müügileping). Kui ostja 5 päeva jooksul sõidukit oma nimele ümber ei kirjuta, võib Maanteeamet sõiduki märkida ajutiselt registrist kustutatuks.

Kas osta eraisikult või automüügifirmalt?

Kui vähegi võimalik, tasub osta pigem automüügifirmalt, kuna sel juhul rakenduvad ka tarbijakaitsereeglid. Eraisikult ostes ei ole paraku tarbijakaitset ning kõik probleemid tuleb lahendada vaid kohtus.

Kas auto turuhind on aus?

Olgem ausad, igaühel on igasugune õigus sätestada auto hinnaks mida nad vähegi soovivad. See aga ei tähenda, et sa peaksid selle hinnaga pimesi nõustuma.

Mõned müüjad üritavad auto väärtust kunstlikult tõsta ja rohkem raha teenida müügi pealt, sätestades hinnaks midagi keskmisest turuhinnast tohutult kõrgemat.

Vältimaks, et sul tõmmatakse nahk üle kõrvade, kontrolli auto turuhinda. Seda saad teha Auto24 lehel siin. Sisesta lihtsalt auto numbrimärk ja sulle kuvatakse masina keskmine müügihind.

Kui sulle huvi pakkuv sõiduk on sellest vahemikust väga kaugel, on mõistlik mõelda alternatiividele või vähemalt võtta pakkumist kahtlusega ja uurida asja lähemalt.

Sõiduki taustakontroll Maanteeametis

Kui sa oled eales ostnud mõne sõiduki, siis on peaaegu kindel, et oled teinud sõiduki taustakontrolli Maanteeametis. Tegemist on ühe kõige kiirema võimalusega, kuidas näha auto kohta erinevaid detaile, alates üldinfost kuni kasutamise ajalooni.

Maanteeameti sõiduki taustakontroll on põhjalikum, kui sisestad nii numbrimärgi kui ka VIN-koodi. Kui sisestad üksnes numbrimärgi, näed sõiduki põhiandmeid, VIN-koodiga näed ka kasutusajalugu.

Seda kõike saad teha sellel lehel Maanteeametis.

Kusjuures, isegi Maanteeameti lehel on mainitud, et tasuks sõiduki tausta kontrollida sisestades nii numbrimärgi kui ka VIN-koodi, sest on tulnud ette juhtumeid, kus müügikuulutuses on sama välimusega masina VIN-kood – seda tehakse ikka selleks, et näidata potentsiaalsele kliendile puhtama ajalooga masinat. Kui sisestad ka numbrimärgi, siis kontrollitakse, et numbrimärk ja VIN-kood klapiksid, seega on ka andmed täpsemad. Kui VIN-kood ei ole kuulutuses kirjas ja müüja ei soostu seda ka küsimise peale andma, peaks see olema selge ohumärk. Normaalse taustaga masinat ei varja ükski müüja.

Liiklusõnnetuste ajalugu

See, kui palju on auto õnnetustes osalenud, on väga suur näitaja. Näiteks: auto müüja võib väita, et sõiduk ei ole kunagi plekimõlkimises osalenud, ent tegelikkus võib olla hoopis teistsugune.

Õnneks on võimalik näha sõiduki liikluskahjude minevikku Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel siin. Sisesta lihtsalt sõiduki numbrimärk või VIN-kood ning sulle kuvatakse, kas ja millistes õnnetustes on auto osalenud.

Kirjas on ka kuupäev, vastutuse ulatus, sõidukikahju hüvitise suurus ja õnnetusjuhtumis osalenud sõidukite margid.

Kui mõni punkt tekitab sulle küsimust, on jällegi mõistlik pärida aru auto müüjalt.

Sõiduki tehniline ülevaatamine

Niisiis, kontrollisid, et hind on mõistlik, liikluskahjude ajalugu on okei ja Maanteeametis on sõiduki taust puhas.

Kas see tähendab, et rohkem ei pea sa autot kontrollima ja võid ilma kahtlusteta raha välja käia?

Ei, kindlasti mitte. Seni oled teinud vaid esmase kontrolli, mis eemaldaks mõned suuremad kahtlused, kuid tegelik sõiduki taustakontroll saab alguse alles siis, kui vaatad masinat tehnilise külje pealt.

Pea meeles, et kui ostad auto pärast seda, kui lükkasid numbrimärgi läbi taustakontrolli, koksisid korra jalaga rehvi ja panid hääled sisse, on väga võimalik, et saad auto, mis lihtsalt paari kuu pärast otsad annab. Või veel hullem – seab su elu ohtu.
Tehniline kontroll on oluline, aga mis siis, kui sa pole eriline ekspert autode valdkonnas? Siinkohal toome välja mõned olulised sammud ja nipid, mida järgida tehnilise kontrolli tegemisel.
Samm 1

Kontrolli autot margiesinduses või vii tehnoülevaatuse punkti

Kõige “lollikindlam” variant on viia auto kas margiesindusse või tehnilise ülevaatuse punkti. Esimene variant on eriti kuulikindel, kuna margiesindus teab margile iseloomulikke vigu ja oskab seega teha eriti spetsiifilise kontrolli. Margiesindusse ei pruugi aga alati pääseda, seega on soodsam variant minna tehnoülevaatuse punkti. Isegi, kui auto läbis 9 kuud tagasi ülevaatuse, on oma silm kuningas, seega mine parem koos auto müüjaga tehnoülevaatuse punkti ja lase ekspertidel auto üle vaadata. Kui müüja ei ole kontrolliga nõus, jäta tehing pooleli. Korras autot ei karda keegi ülevaatusesse viia!
Samm 2

Uuri auto välimust

Auto välimus reedab nii mõndagi. Paljud libedamad müügimehed üritavad auto eriti läikima ajada müügi jaoks, teades, et välimus võib reeta suuremaid vigu. Jälgi näiteks järgnevat:
  • Kas värv koorub kuskilt, on ebaühtlane või laiguline?
  • Kas raam on sirge?
  • Millises seisundis on torud? Kas miski roostetab?
  • Millises seisundis on salong üleüldiselt?
  • Kas kõik luugid ja nupud töötavad?
  • Kas kõik pedaalid on sujuvad ja ei loksu?
  • Ega ükski ohunäidik ei põle, nt mootori tuli?
  • Kontrolli masina VIN-koodi ja vaata, et see klapiks sulle öeldud VIN-koodiga.
Samm 3

Tee proovisõit

Kui visuaalselt ja “katsudes” tundus kõik hästi, siis mootori hääled ja masina sujumine teel võivad viidata uutele asjaoludele, mida sa muidu ei oleks märganud. Kuulata, kas auto teeb vilisevat, susisevat või muud ebaloomulikku häält ning katseta erinevaid manöövreid proovisõidu ajal. Testi ka pidureid väga põhjalikult – tavaliselt on pidurid kasutatud autode kõige nõrgemad lülid. Undamine, ujumine, kiskumine ja kõik muud ebanormaalsed nähtused peaksid su ostusoovi eemale peletama.
Samm 4

Kontrolli auto läbisõitu

Kui sul on tunne, et öeldud läbisõit ja tegelik kulumine on erinevad, saad seda jällegi kontrollida Maanteeameti taustakontrollis – taustakontrollis on kirjas läbisõidumõõdiku näit. Naljakad hüpped taustakontrolli graafikul viitavad võimalikele probleemidele. Läbisõidu kontrollimiseks võid kasutada ka portaali autoDNA. AutoDNA-s on kirjas kõik andmed, mida vähegi auto kohta annab korjata, sealhulgas ka info läbisõidu kohta. 

Müüja tausta kontrollimine

Sama oluline kui auto tehniline taust on müüja enda taust. Esiteks tuleb mõelda ühele tähtsale asjale: kas ostad eraisikult või ettevõttelt?

Üldiselt soovitatakse osta automüügifirmalt, kuna nii on probleemide korral sul rohkem võimalusi oma õiguste kaitmiseks.

Laias laastus on ostupõhimõte järgmine:

  • Eraisikult ostes on hind odavam, aga probleemide korral aitab sind ainult kohus.

Mõlemal juhul saad teha üht-teist müüja tausta kontrollimiseks.

Ettevõtte puhul on see eriti lihtne: trüki lihtsalt Google’isse ettevõtte nimi ja leiad mitmeid erinevaid registreid, kus on ettevõtte üldised andmed. Nende hulgas kõige levinumad on näiteks Taust.ee, Inforegister.ee ja Creditinfo.ee.

Niisama guugeldades võid leida ka uudiseid või muud infot, mis võib ettevõtte olemust paljastada.

Eraisiku puhul asi nii lihtne ei ole, kuid võid alati uurida näiteks Auto24 foorumist või kas või Facebooki automüügigruppidest, ega keegi pole antud isikuga tehinguid teinud.

Ükskõik kumba teed sa lähed, ära osta autot mitte kunagi ilma ostu-müügilepinguta ning maksa alati pangaülekandega. Kõige parem on isegi minna kohe koos Maanteeametisse auto ümbervormistamiseks või võtta asi kätte e-teeninduses tehingu tegemise ajal. Niimoodi võid ära hoida väga palju probleeme!

Kasutatud auto ostmine laenuga

Sõiduki taustakontroll on eriti oluline siis, kui tahad osta kasutatud auto ja veelgi olulisem, kui tahad selle osta autolaenuga.

Kui sa ei tee korralikku taustakontrolli sõidukile, võtad autolaenu ja satud hiljem probleemidesse, kuna auto osutub katkiseks, on olukorda keeruline lahendada – seda enam, et sul on juba kukil rahaline kohustus!

Kui kavatsed taotleda autolaenu, on sõiduki taustakontroll seega veelgi olulisem.

Lisaks taustakontrollile peaksid aga ka autolaenu taotlemisel tegema pisut kodutööd ning võrdlema autolaene soodsaima laenu leidmiseks.

Klõpsa allpool olevale nupule, et võrrelda Eesti autolaene ning vali endale soodsaim – tagatiseta autolaenuga jääb auto sinu nimele ja sa võid osta mistahes vanuses auto!

Kas see artikkel oli kasulik?

Ole esimene, kes jätab oma tagasiside

Allikad ja kasulikud viited
Finantsläbipaistvus on meie jaoks oluline
Financer.ee eesmärk on aidata sul teha paremaid rahalisi otsuseid. Kogu meie sisu tugineb meie sisuloome reeglitele. Samuti oleme me läbipaistvad selle osas, kuidas me tooteid ja teenuseid arvustame - selle kohta saad lugeda meie arvustuste infolehelt. Tutvu ka meie reklaamiteatega, et uurida, kuidas me täpsemalt raha teenime.

Viktoria Krusenvald on Financer Eesti peatoimetaja ning spetsialiseerunud finantsteemalise sisu loomisele juba alates 2016. aastast alates. Lisaks pikaajalisele kogemusele majandusteemade valdkonnas on Viktoria tegelenud 2014. aastast alates ettevõtlusega ning kasutab oma igapäevast ettevõtluskogemust informatiivse sisu loomiseks.

Jaga
Read Icon 5433 lugemist

Financer.ee toetab ühiskonda.  Uuri lähemalt